Autoritatea Rutieră Română

Programa de evealuare  pentru obținerii atestatului de instructor categoria:

Candidații vor fi evaluați pentru prezentarea unui subiect specific din cadrul lecției de predare către un elev.
 
Obiective evaluare:
 
a. Efectuare probe traseu poligon
b. Scopul lecției
c. Anunțarea obiectivelor operaționale
d. Metode și mijloace didactice
e. Verificarea însușirii aspectelor teoretice
f. Referințe/repere de judecată/decizie/acțiune
g. Succesiunea operațiilor specifice și demonstrația
h. Fixarea cunoștințelor, exercițiu
i. Oprirea și asigurarea vehiculului
j. Evaluarea lecției
 
1.Pentru promovarea probei practice, candidatul trebuie să obțină cel puțin nota 7 la fiecare obiectiv..
 
2.Pentru categoria A, trebuie ca în prealabil, iar pe parcursul lecției, să fie capabil
– să se asigure asupra condițiilor de siguranță/legalitate
– să-și organizeze activitatea de pregătire
– să identifice/creeze condițiile necesare îndeplinirii obiectivelor propuse
– să facă cel puțin o referire expliciți/expres!, prin îndrumare/asistare sau evaluare/motivare, la toate obiectivele generale și specifice nominalizate.
Lipsa referirilor sau referiri greșite la trei din obiectivele generate și/sau specifice conduce la acordarea calificativului respins.
 
3.Candidații care in timpul demonstrației nu reușesc efectuarea corectă a manevrei/manevrelor prevăzute în subiectul de examen sunt declarați respinși.
 
4.Candidații care se prezinta la examen in stare de ebrietate, sub influenta băuturilor alcoolice, substanțelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora ori au manifestări de natură să perturbe examinarea celorlalți candidați, vor fi declarați respinși.
Vezi subiectele de evaluare pentru categoria A
Proba practică a examenului în vederea obținerii atestatului de instructor categoria B/BE se desfășoară pe traseele utilizate în procesul de instruire practică a cursanților din școlile din școlile de conducători auto.
 
Pe parcursul probei practice, candidatul își asumă rolul de instructor auto și susține două lecții de instruire practică, la volanul autovehiculului aflându-se un alt candidat la obținerea atestatului auto.
 
Proba practică are două părți.
 
Partea I. (ELEV ÎNCEPĂTOR)
În prima parte elevul susține o lecție specifică unui elev aflat la începutul instruirii practice, axat pe un subiect concret de instruire. În cadrul acestei părți a probei practice candidații vor avea subiecte diferite, stabilite printr-o atribuire aleatorie.
 
Obiective evaluare
 
a. Scopul lecției
b. Anunțarea obiectivelor operaționale
c. Metode și mijloace didactice
d. Verificarea însușirii aspectelor teoretice
e. Alegerea locului de desfășurare
f. Referințe/repere de judecată/decizie/acțiune
g. Succesiunea operațiilor specifice și demonstrația
h. Fixarea cunoștințelor, exercițiu
i. Oprirea și asigurarea vehiculului
j. Evaluarea lecției
 
 
Partea II. (ELEV AVANSAT)
În cea de-a doua parte a probei practice, candidatul susține o lecție de instruire practică recapitulativă cu un elev aflat înaintea examenului în vederea obținerii permisului de conducere.
Vezi subiectele de evaluare pentru categoria B / BE
Proba practică a examenului în vederea obținerii atestatului de instructor categoria C/CE se desfășoară pe traseele utilizate în procesul de instruire practică a cursanților din școlile din școlile de conducători auto.
 
Pe parcursul probei practice, candidatul își asumă rolul de instructor auto și susține două lecții de instruire practică, la volanul autovehiculului aflându-se un alt candidat la obținerea atestatului auto.
 
Proba practică are două părți.
 
Partea I. (ELEV ÎNCEPĂTOR)
În prima parte elevul susține o lecție specifică unui elev aflat la începutul instruirii practice, axat pe un subiect concret de instruire. În cadrul acestei părți a probei practice candidații vor avea subiecte diferite, stabilite printr-o atribuire aleatorie.
 
Obiective evaluare
 
a. Scopul lecției
b. Anunțarea obiectivelor operaționale
c. Metode și mijloace didactice
d. Verificarea însușirii aspectelor teoretice
e. Alegerea locului de desfășurare
f. Referințe/repere de judecată/decizie/acțiune
g. Succesiunea operațiilor specifice și demonstrația
h. Fixarea cunoștințelor, exercițiu
i. Oprirea și asigurarea vehiculului
j. Evaluarea lecției
 
 
Partea II. (ELEV AVANSAT)
În cea de-a doua parte a probei practice, candidatul susține o lecție de instruire practică recapitulativă cu un elev aflat înaintea examenului în vederea obținerii permisului de conducere.
Vezi subiectele de evaluare pentru categoria C / CE
Proba practică a examenului în vederea obținerii atestatului de instructor categoria D/DE se desfășoară pe traseele utilizate în procesul de instruire practică a cursanților din școlile din școlile de conducători auto.
 
Pe parcursul probei practice, candidatul își asumă rolul de instructor auto și susține două lecții de instruire practică, la volanul autovehiculului aflându-se un alt candidat la obținerea atestatului auto.
 
Proba practică are două părți.
 
Partea I. (ELEV ÎNCEPĂTOR)
În prima parte elevul susține o lecție specifică unui elev aflat la începutul instruirii practice, axat pe un subiect concret de instruire. În cadrul acestei părți a probei practice candidații vor avea subiecte diferite, stabilite printr-o atribuire aleatorie.
 
Obiective evaluare
 
a. Scopul lecției
b. Anunțarea obiectivelor operaționale
c. Metode și mijloace didactice
d. Verificarea însușirii aspectelor teoretice
e. Alegerea locului de desfășurare
f. Referințe/repere de judecată/decizie/acțiune
g. Succesiunea operațiilor specifice și demonstrația
h. Fixarea cunoștințelor, exercițiu
i. Oprirea și asigurarea vehiculului
j. Evaluarea lecției
 
 
Partea II. (ELEV AVANSAT)
În cea de-a doua parte a probei practice, candidatul susține o lecție de instruire practică recapitulativă cu un elev aflat înaintea examenului în vederea obținerii permisului de conducere.
Vezi subiectele de evaluare pentru categoria D / DE

Subiectele de evaluare pentru obținerii atestatului
de instructor categoria C / CE

Subiectele cu simboluri (+++) conțin și elemente de conducere preventivă/defensivă

Subiectele lecțiilor pentru elevi începători aflați la începutul instruirii practice.

– cunoaşterea poziţiei principalelor componente şi sisteme
– cunoaşterea poziţiei comenzilor
– cunoaşterea tabloului de bord
– cunoașterea și utilizarea aparaturii de bord
– cunoașterea și utilizarea sistemelor de siguranță activă și pasivă
– cunoasterea semnificației senzorilor (martorilor) aparaturii de bord
– cunoasterea utilizarii sistemelor de navigație

 

– deţinerea de noţiuni în legătură cu accidentele de muncă legate de locul de conducere
– cunoaşterea măsurilor de precauţie ce trebuie luate în momentul urcării sau coborârii din vehicu
– cunoaşterea modului de reglare a scaunului şi a oglinzilor retrovizoare
– cunoaşterea modului de utilizare a volanului
– cunoaşterea modului de folosire a centurii de siguranţă
– cunoaşterea modului de reglare a tetierelor
– cunoaşterea modului de detectare a petelor şi scurgerilor
– cunoaşterea modului de verificare a nivelurilor
– cunoaşterea modului de verificare a anvelopelor
– cunoaşterea modului de verificare a semnalelor luminoase

 

– cunoaşterea unghiurilor moarte
– cunoaşterea modului de a privi în oglinzile retrovizoare
– deţinerea de noţiuni în legătură cu direcţia şi mobilitatea privirii

– poziția și circulație mâinilor pe volan
– cunoaşterea modului de folosire a comenzilor în mod raţional
– cunoaşterea problemelor specifice vehiculelor articulate şi ansamblurilor de vehicule (noţiunea de unghiuri de poziţie între tractor şi semiremorcă sau remorcă) (C+E)

– cunoaşterea modului de punere în funcţiune a motorului
– cunoaşterea modului corect de pornire şi oprire
– cunoaşterea modului de imobilizare a vehiculului

– cunoaşterea modului de utilizare a schimbătorului de viteze
– cunoaşterea modului de manipulare a schimbătorului de viteze

– cunoaşterea modului de efectuare a unei opriri de precizie la mersul înapoi
– controlarea vehiculului la mersul înapoi
– cunoaşterea gabaritului şi a echilibrului instabil
– cunoaşterea modului de folosire a oglinzilor retrovizoare
– cunoaşterea modului de folosire a comenzilor în mod raţional
– cunoaşterea modului de efectuare a unei opriri de precizie
– cunoaşterea problemelor specifice vehiculelor articulate şi ansamblurilor de vehicule (noţiunea de unghiuri de poziţie între tractor şi semiremorcă sau remorcă) (C+E)

– cunoaşterea modului de parcare laterală

– cunoaşterea modului de parcare cu fața/spatele

– cunoaşterea reglementării privind oprirea
– cunoaşterea modului corect de pornire şi oprire
– cunoaşterea modului de imobilizare a vehiculului
– cunoaşterea modului de calculare a distanţei de oprire în funcţie de viteză, starea carosabilului, condiţiile meteo şi alte circumstanţe
– cunoaşterea modului de evaluare a didtanţei de oprire în funcţie de circumstanţe
– cunoasterea tipurilor de sisteme de franare (frana de serviciu, frana de stationare, frana de incetinire)
– cunoastera tipurilor de sisteme de sporire a securitati de franare (ABS, ESP, ASR, EBD) (+++)
– ocolirea unor obstacole apărute brusc (efectele manevrării bruşte şi necesitatea intervenţiei controlate, incompatibilităţi în manevrarea bruscă a autovehicululu (+++)
– cunoaşterea modului de evitare a unui obstacol la o la diferite viteze

– noţiuni cu privire la conducerea în rampă
– efectuarea manevrei de pornire în rampă
– tehnica de pornire în rampă
– cunoaşterea modului de angajare în trafic

– cunoașterea noţiunilor de viteză (unităţi de măsură, viteză instantanee, viteză medie)
– folosirea benzilor în funcţie de viteza de deplasare
– adaptarea vitezei la condiţii de aderenţă redusă
– adaptează modul de deplasare funcţie de condiţiile de drum
– situaţii periculoase din punct de vedere al pierderii aderenţei (circulaţia în curbe, ocolirea unor obstacole apărute brusc, acvaplanarea) (+++)
– adaptarea vitezei la condiţii extreme (Circulaţia pe timp de ploaie, ceaţă, ninsoare abundentă Circulaţia pe timp de noapte) (+++)

– cunoaşterea modului de detectare şi identificare a intersecţiilor
– preselecţia benzilor
– abordarea unui viraj la dreapta. Înţelegerea semnalizării virajelor.
– cunoaşterea modului de evaluare a dificultăţilor unui viraj. Deţinerea de noţiuni cu privire la frânarea în viraj
– cunoaşterea riscurilor legate de balans şi de transferul sarcinilor (+++)
– deţinerea de noţiuni cu privire la frânarea în viraj la dreapta (+++)
– cunoaşterea semnalizării virajelor
– cunoaşterea diferitelor tipuri de viraje şi evaluarea dificultăţilor acestora
– cunoaşterea modului de ţinere a volanului într-un viraj
– deţinerea de noţiuni cuprivire la frânarea în viraj la dreapta
– tehnica efectuării virajelor, având în vedere caracteristicile constructive ale ansamblului

– cunoaşterea modului de detectare şi identificare a intersecţiilor
– preselecţia benzilor
– abordarea unui viraj la stanga. Înţelegerea semnalizării virajelor
– cunoaşterea modului de evaluare a dificultăţilor unui viraj. Deţinerea de noţiuni cu privire la frânarea în viraj
– cunoaşterea riscurilor legate de balans şi de transferul sarcinilor (+++)
– deţinerea de noţiuni cu privire la frânarea în viraj la stanga (+++)
– cunoaşterea semnalizării virajelor
– cunoaşterea diferitelor tipuri de viraje şi evaluarea dificultăţilor acestora
– cunoaşterea modului de ţinere a volanului într-un viraj
– deţinerea de noţiuni cuprivire la frânarea în viraj la stanga
– tehnica efectuării virajelor, având în vedere caracteristicile constructive ale ansamblului

– cunoaşterea modului de detectare şi identificare a intersecţiilor
– preselecţia benzilor

– cunoaşterea modului de circulaţie pe drumurile cu sens unic
– trecerea pe lângă vehiculele care circulă din sens opus
– cunoaşterea modului de circulaţie pe drumuri cu sensuri nematerializate sau cu un singur rând pe sens
– folosirea benzilor de circulaţie
– schimbarea benzilor de circulaţie
– preselecţia benzilor
– cunoaşterea modulu de alegere a benzii sale ţinând cont de semnalizarea orizontală
– folosirea benzii în funcţie de viteza de deplasare

– cunoaşterea modului de detectare şi identificare a intersecţiilor cu sens giratoriu
– preselecţia benzilor intr-o intersectie cu sens giratoriu (+++)
– cunoaşterea riscurilor legate de balans şi de transferul sarcinilor intr-o intersectie cu sens giratoriu
– cunoaşterea semnalizării intersectiilor cu sen giratoriu
– deţinerea de noţiuni cuprivire la frânarea într-o intersectie cu sens giratoriu
– tehnica efectuării virajelor, având în vedere caracteristicile constructive ale ansamblului intr-o intersectie cu sens giratoriu

– semnalizarea rutieră în zona trecerilor de pietoni
– reguli pentru alţi participanţi la trafic. Circulaţia pietonilor. (+++)
– factori de risc specifici legaţi de lipsa de experienţă a altor utilizatori ai drumului şi de cele mai vulnerabile categorii de utilizatori, precum copiii, pietonii, bicicliştii şi persoanele cu mobilitate redusă.
– reguli de circulaţie. Obligaţii în zona rezidenţială şi în zona pietonală.

– comportarea la trecerile de nivel cu calea ferată cu sau fără bariere.
– semnalizarea rutieră la trecerile la nivel cu calea ferată
– semnalele agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia de la trecerile la nivel
– traversarea trecerilor de nivel cu calea ferată cu sau fără bariere

– cunoașterea regulilor de circulaţie privind manevra de întoarcere (+++)

(+++)
Situații anticipare (Animație, Video)

– cunoașterea regulilor de circulaţie privind manevra de depășire (+++)
– cunoaşterea modului de a depăşi şi de a fi depăşit
– cunoaşterea reglementării cu privire la depăşire
– cunoaşterea modului de alegere a momentului şi locului pentru depăşire şi revenire
– cunoaşterea modului de facilitare a unei depăşiri executate de un alt participant la trafic

– cunoașterea regulilor de circulaţie pe timp de noapte şi în condiţii meteo nefavorabile
– situaţii limită şi mod de procedură. Circulaţia pe timp de noapte (aprecierea distanţelor şi vitezelor, folosirea luminilor, adaptarea vitezei de deplasare, orbirea)
– adaptarea conducerii la condiţii de vizibilitate redusă. Cunoaşterea caracteristicilor conducerii pe timp de noapte

 

– deţinerea de noţiuni de derapaj
– situaţii periculoare din punct de vedere al pierderii aderenţei
– situaţii periculoare din punct de vedere al derapajului
– adaptarea conducerii la condiţii de aderenţă redusă (+++)
– cunoaştrea modului de adaptare a conducerii la starea carosabilului
– cunoaşterea modului de adaptare a deplasării în condiţii de polei, zăpadă sau gheaţă
– cunoaşterea importanţei anvelopelor
– cunoaşterea efectelor forţei centrifuge e. Deţinerea de noţiuni de derapaj

– cunoaştrea parametrii principali ai automobilului. viteza economică.
– deţinerea de noţiuni cu privire la conducerea raţională şi economică

Subiectele lecțiilor recapitulative pentru elevi aflați înaintea examenului în vederea obținerii permisului de conducere.

1. Pregătire pentru efectuare deplasare, instalare la postul de conducere și menținere poziție corecta la volan. (+++)

– cunoașterea și utilizarea aparaturii de bord;
– cunoașterea și utilizarea sistemelor de siguranță activă și pasivă;
– semnificația senzorilor (martorilor) aparaturii de bord;
– utilizarea sistemelor de navigație.

a) Exterior și interior:
– parbriz, lunetă, geamuri laterale;
– lămpile de iluminare semnalizare;
– ștergătoare de parbriz;
– plăcuțele și numărul de înmatriculare;
– sistemul de rulare;
– oglinzi retrovizoare;
– starea de curățenie:
 
b) Controlul stării tehnice:
– echipamentul de frânare;
– echipamentul de direcție;
– instalația electrică;
– verificarea plinuri ( nivelul combustibili, uleiuri motor, transmisie, lichid de răcire, lichid spălare parbriz, nivel lichid frână, nivel lichid servodirecție, scurgeri);
– pneuri stare fizică, presiune;
– ventilație, aer condiționat, climatizare.

a) Reglarea scaunului:
– în înălțime;
– în adâncime;
– în verticalitate:

b) Reglarea oglinzilor retrovizoare:
– interioare – vizibilitate – salon;
– laterale – unghiuri moarte stânga – dreapta;
– frontale – unghiuri moarte față – spate.

c) Reglarea volanului.

d) Fixarea centurii de siguranță.

a) Adaptarea și menținerea unei poziții confortabile d.p.d.v.:
– ergonomic;
– corectare d.p.d.v. al vizibilității față/spate/aparatură de bord;
– care nu incomodează la manevrarea volanului, schimbarea treptelor de viteză, acționarea dispozitivelor.
b) Lipsa gesturilor și pozițiilor care implică riscuri.

2. Intrarea în trafic, utilizarea părții carosabile, schimbarea direcției de mers și efectuarea virajelor.

– să știe să poziționeze;
– asigurare;
– acordarea priorității;
– să știe să aleagă momentul potrivit pentru intrarea în trafic și accelerare;
– utilizarea unei benzi de accelerație;
– alegerea corectă a benzii de circulație după intrarea în trafic.

– selectează banda;
– corespunzător direcției pe care urmează să se facă deplasarea;
– banda din dreapta (încărcarea părții carosabile dinspre dreapta spre stânga);
– asigurare culoar față (respectă distanța minimă de siguranță, funcția de viteză, starea drumului, etc.);
– asigurare culoar părți laterale;
– mers în linie dreaptă;
– viraj dreapta, viraj stânga (nu taie colțurile);
– control culoar de deasupra autovehiculului;
– utilizare oglinzi retrovizoare;
– evitare conducere în unghiul mort al altora.

3. Asigurarea în trafic.

– continuă (permanentă, de la pornire până la oprire);
– temeinică (observarea detaliilor, desprinderea amănuntelor);
– totală (față, spate, stânga, dreapta, sus, jos);
– individuală (fiecare se asigură, nu merge pe asigurarea altuia).

– volumul (la o trecere cu privirea prin mediu se rețin 5-7 informații);
– selectivitatea ( din ce se vede se rețin aspectele care au legătură cu situația);
– concentrarea (desprinderea amănuntelor – dacă se răzgândește);
– stabilitatea ( să nu se uite atât timp cât are nevoie);
– mobilitatea (în unitatea de timp vede tot);
– distributivitatea (în unitatea de timp desfășoară mai multe activități).

4. Respectarea semnificației semnelor și mijloacelor de semnalizare

– indicatoare rutiere (pe categorii);
– marcaje rutiere;
– semnalizarea luminoasă și rutieră;
– semnalele polițistului rutier, agentului de cale ferată, conducătorilor de coloane, de la trecerea cu calea ferată;
– mijloacele specifice de avertizare luminoase sau sonore.

5. Prioritatea de trecere, utilizarea infrastructurii specifice și circulația în zona amenajărilor rutiere speciale.

– situațiile în care conducătorul autovehiculului de examen are prioritate stabilită prin: semnalele polițistului rutier, semnalele și mijloacele de semnalizare („drum cu prioritate”, „drum cu prioritate față de circulația din sen invers ”, „intersecții cu drum fără prioritate”, semnalul de culoare verde al semaforului, semnalizarea temporară care modifică regimul normal de desfășurare a circulației) prioritatea de dreapta, prioritate în funcție de categoriile de drum care se intersectează, prioritatea pentru vehiculele care circulă în intersecția cu sens giratoriu, prioritatea vehiculelor care urcă față de cele care coboară pe un sector de drum îngustat care nu permite trecerea cu ușurință a două vehicule care circulă din sens opus, care circulă pe drumul public față de cele care se pun în mișcare sau vin de pe proprietăți alăturate, etc.;

– situațiile în care conducătorul autovehiculului de examen nu are prioritate de prin: semnalele polițistului rutier, agenții de cale ferată, personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice, membrilor patrulelor școlare, semnalele speciale de avertizare luminoase, sau sonor, semnalul de culoare roșie al semaforului, semnalele și mijloacele de semnalizare („oprire”, „cedează trecerea”, „prioritatea pentru circulația din sens invers”, culoarea roșie a semaforului electric, semnalizarea temporară acre modifică regimul normal de desfășurare a circulației), la indicatorul „trecerea la nivel cu calea ferată simplă fără bariere”, „trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere” sau „oprire”, când circulă din partea stângă nedirijată și în toate cazurile de egalitate, când circulă în același sens pe banda unu cu mijloacele de transport în comun care se pun în mișcare din stațiile prevăzute cu alveolă, la pătrunderea în intersecțiile cu sens giratoriu, vehiculele care coboară față de cele care urcă, la punerea în mișcare sau la pătrunderea în drumul public de pe proprietăți alăturate, treceri de pietoni, nevăzători care au bastonul alb ridicat atunci când traversează strada, biciclistul care circulă pe o pistă special amenajată pentru circulația bicicliștilor, etc.

a) benzi cu destinație specială: circulația mijloacelor de transport în comun, oprire de urgență;
b) cunoaștere riscuri spații publice, aglomerații;
c) stațiile mijloacelor de transport regulat de persoane:
– cu alveolă, fără alveolă;
– cu refugiu, fără refugiu;
– pistele pentru biciclete;
– folosirea părții carosabile ( benzii de accelerare, încetinire, să știe să aleagă momentul pentru accelerare sau la utilizarea unei benzi de accelerare sau decelerare).
d) poduri, tuneluri, pasaje rutiere;
e) treceri pentru pietoni, zona rezidențială și pietonală;
f) treceri la nivel cu calea ferată, etc.

6. Circulația prin intersecții.

– asigurare (permis virajul și posibil practic);
– preselecția pentru banda care se permite virajul la dreapta;
– semnalizarea intenției până la încheierea manevrei;
– semnalizează prezența noaptea sau în condiții de vizibilitate redusă (prin folosirea alternantă a luminilor de drum cu cele de întâlnire în intersecțiile nedirijate prin semnale luminoase sau de către polițiști);
– reducerea vitezei și selectarea corectă a treptei de viteze;
– rezolvă punctele de conflict de prioritate:
• V – P la trecerile de pietoni
• V – V la intrarea în intersecție
• V – P la ieșirea în intersecție
– poziționare pe noul drum;
– elemente de conducere preventivă;
– manevre interzise.

– asigurare ( permis și posibil practic);
– preselecția pe banda corespunzătoare;
– semnalizează prezența noaptea sau în condiții de vizibilitate redusă (prin folosirea alternantă a luminilor de drum cu cele de întâlnire în intersecțiile nedirijate prin semnale luminoase sau de către polițiști);
– reducerea vitezei și selectarea corectă a treptei de viteze;
– rezolvă punctele de conflict de prioritate:
• V – P la trecerile de pietoni
• V – V la intrarea în intersecție
• V – P la ieșirea în intersecție
– poziționare pe noul drum;
– elemente de conducere preventivă;
– manevre interzise.

– asigurare ( permis și posibil practic);
– preselecția pe banda care se permite virajul la stânga;
– semnalizare intenției până la încheierea manevrei;
– semnalizează prezența noaptea sau în condiții de vizibilitate redusă (prin folosirea alternantă a luminilor de drum cu cele de întâlnire în intersecțiile nedirijate prin semnale luminoase sau de către polițiști);
– reducerea vitezei și selectarea corectă a treptei de viteze;
– rezolvă punctele de conflict de prioritate:
• V – P la trecerile de pietoni
• V – V la intrarea în intersecție
• V – V cu cei care circulă din sens opus
• V – P la ieșirea în intersecție
– traiectoria;
– poziționare pe noul drum;
– elemente de conducere preventivă;
– manevre interzise.

– asigurare ( permis și posibil practic);
– preselecția pe banda care se permite virajul la stânga;
– semnalizare intenției până la încheierea manevrei;
– semnalizează prezența noaptea sau în condiții de vizibilitate redusă (prin folosirea alternantă a luminilor de drum cu cele de întâlnire în intersecțiile nedirijate prin semnale luminoase sau de către polițiști);
– semnalizare intenției până la încheierea manevrei;
– reducerea vitezei și selectarea corectă a treptei de viteze;
– rezolvă punctele de conflict de prioritate:
• V – P la trecerile de pietoni
• V – V la intrarea în intersecție
• V – V cu cei care circulă din sens opus
• V – P la ieșirea în intersecție
– traiectoria:
• pleacă din banda de lângă axul drumului, ocolește centrul imaginar prin dreapta și imediata apropiere a acestuia, părăsește intersecția;
• conform traiectoriei stabilită prin benzile de ghidaj.
– poziționare pe noul drum;
– elemente de conducere preventivă;
– manevre interzise.

7. Manevrarea autovehiculului:

– controlul forțelor longitudinale:
• accelerare, schimbare trepte de viteză;
• frânare (din timp, progresivă, utilizarea sistemului de frânare de încetinire dacă este cazul).
 
– controlul forțelor laterale:
• curbe: adaptare viteză, selectarea treptei corespunzătoare înainte de pătrunderea în curbă în funcție de raza curbei, de modul de amenajare astfel încât să diminueze forța centrifugă;
• schimbarea benzi de circulație;
• echilibrul forțelor laterale și longitudinale în timpul deplasării și efectuarea manevrelor specifice circulației pe diferite tipuri de drumuri.

– utilizarea corectă a cutiei de viteze (de la mic a mare și invers) funcție de viteză și în plaja de turații recomandată pentru reducerea consumului de combustibil și a momentului maxim;

– utilizarea regimului de turații economic de funcționare a motorului la viteza constantă;

– frânare, utilizarea combinată a sistemului de frânare;

– utilizarea intenției vehiculului;

– evitarea accelerațiilor puternice urmate imediat de frânare pentru adaptare viteză de deplasare;

– rampe și pante:
• selectarea treptei de viteze în funcție de gradul de înclinare al rampei, folosirea momentului motor corespunzător (dacă în cadrul probei se întâlnesc porțiuni de drum în rampă);
• selectarea treptei de viteze în funcție de gradul de înclinare al pantei-frână de motor, retardăr (dacă în cadrul probei se întâlnesc porțiuni de drum în pantă);

8. Viteza de deplasare.

– față de vehiculul care circulă în față și păstrarea unei distanțe de siguranță adecvate condițiilor de drum și trafic;
– corectarea vitezei cu vizibilitatea;
– funcție de aderență;
– funcție de intensitatea traficului;
– funcție de caracteristicile drumului;
– respectare viteză limită legale.

– conducere adaptată și asigurarea siguranței pentru și în raport cu participanții la trafic cu vulnerabilitate sporită: copii, pietoni, bicicliști, conducători de mopede, motociclete, persoane cu mobilitate redusă.

9. Depășirea.

– asigurarea (că este permisă legal și este posibilă practic);
– necesitatea efectuării manevrei;
– obligații pe care le creează manevra:
• pentru cel care depășește (în general și în următoarele cazuri care se pot întâlni în cadrul probei: copii, pietoni, biciclete, motociclete, vehicule de mare tonaj);
• pentru cel depășit (în general și în următoarele cazuri care se pot întâlni în cadrul probei: este depășit de autovehicule ale poliției, pompierilor, salvării, mare tonaj).

– pregătirea pentru efectuarea manevrei;
– efectuarea manevrei;
– revenirea pe banda inițială.
– dacă este cazul, tehnica ieșirii în situații periculoase: renunțarea la depășire și revenirea, accelerare;
– elemente de conduită preventivă.

10. Manevra.

– asigurare că manevra este permisă și posibilă practic;
– asigurarea în raport cu ceilalți participanți la trafic și în funcție de manevra ce urmează a fi efectuată;
– poziționare;
– adaptarea vitezei și selectarea treptei de viteze corespunzătoare;
– tehnica efectuării manevrei;
– respectarea obligațiilor pe care le creează manevra;
– elemente de conducere preventivă.

11. Conducerea preventivă și interacțiunea cu ceilalți participanți la trafic.

a) adaptarea și menținerea unei poziții confortabile d.p.d.v. ergonomic și corecte d.p.d.v. al vizibilității față/spate/aparatură de bord și care nu incomodează la manevrarea volanului, schimbarea treptelor de viteze, acționarea treptelor de viteze;
 
b) lipsa gesturilor și pozițiilor care implică riscuri;
 
c) observarea temeinică a detaliilor în trafic (anticiparea):
– semnalizarea rutieră în plan vertical și în plan orizontal;
– ceilalți participanți la trafic;
– concentrarea;
– anticiparea situațiilor periculoase;
– prevenire.

– să știe să comunice intențiile prin intermediul semnalizatoarelor intermitente de direcție, modificarea poziției autovehiculului, acționarea lanternelor de frânare, acționarea și semnalizatoarelor intermitente de urgență;
– să știe să-și facă cunoscută prezența (claxon, faruri, semnalizare avarie);
– să fie capabil să perceapă și să înțeleagă intențiile celorlalți;
– cedează altora când este cazul;
– nu se supără pe alți conducători auto.

12. Remorcă